Sunday, December 19, 2010

Wahai Pemuda...!!siapa anda sebenarnya..??


~Semoga Allah meneguhkan hati ini dalam membuahkan amal dalam kehidupan seharian agar tidak tergolong dalam golongan yang mendustakan kalamNya~


Assalamualaikum..
Alhamdulillah..dengan berkat keizinanNya,dapat juga saya meng"update" blog ini..^^


Pemuda..
Hebatnya pemuda sehingga mampu mengubah corak masyarakat dunia.Islam berjaya menguasai 2/3 dunia pada suatu ketika dahulu adalah kerana kekuatan pemuda islam yang luar biasa. Panji-panji Islam tidak akan dapat ditegakkan dalam jiwa manusia sejagat, kekuasaannya tidak akan meluas ke seluruh pelusuk bumi dan dakwahnya tidak akan tersebar ke seluruh alam kecuali melalui tangan pemuda yang telah ditarbiyah di madrasah Rasulullah s.a.w.Bertukarnya zaman kegelapan masyarakat arab ke zaman keemasan sehingga mereka menjadi masyarakat islam yang dihormati dan terulung adalah disebabkan kesungguhan pemuda-pemuda didikan Rasululah.Siapa sangka,setelah kelompok pemuda yang sarat dengan sisa jahiliyyah menerima dakwah Rasulullah,menjadi pemimpin dunia. Bayangkan, tewasnya dua kerajaan besar dan kuat iaitu Rom dan Parsi, begitu juga tunduknya Syam,Mesir, Iraq, Tripoli dan Utara Afrika di bawah keadilan Islam adalah melalui tangan para pemuda.Kita sendiri dapat lihat betapa besarnya perubahan yang telah dibawa oleh pemuda hatta jatuh bangunnya sesebuah tamadun adalah bergantung kepada kekuatan pemuda tamadun itu.

Cuba kita renungkan kembali,kenapa mesti kelompok ini yang menjadi teras perubahan?mengapa pemuda?kenapa bukan golongan yang sudah berumur...??
ini kerana..
Tempoh muda ialah tempoh kemuncak kekuatan fizikal.
Tempuh muda ialah tempoh yang penuh dengan keupayaan.
Tempoh muda ialah tempoh penentuan hala tuju hidup.
Tempoh muda ialah tempoh yang disuruh "rebut" oleh Rasulullah s.a.w.
sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w:
"Rebutlah lima perkara sebelum lima perkara: Usia Muda sebelum tua.Masa sihat sebelum sakit.Kaya sebelum miskin.Hidup sebelum mati.Masa lapang sebelum sibuk.”(al hadis)

Dr Yusuf al-Qardawi ada menyatakan.."kalau nak diumpamakan zaman pemuda ini adalah seperti saat matahari berada betul-betul tegak di atas kepala kita iaitu semasa waktu tengahari yang pada waktu inilah keadaan begitu panas dan cahaya yang begitu terik." Begitulah jua dengan pemuda kerana pada zaman inilah jiwa dan semangat kita boleh berada pada tahap maksimum. Bersemangat. Teguh. Mampu menanggung pelbagai mehnah.Tidak hiraukan cercaan hatta ejekan yang boleh melemahkan semangat kita.

Kehebatan pemuda jua mampu menggerunkan dan memberi ketakutan kepada pihak musuh. Saya teringat kisah kemunculan seorang pemuda bernama Yahya Ayyash di Palestin yang sering menggentarkan Israel sehingga dia menjadi sasaran utama dalam pemburuan besar-besaran para tertinggi tentera Hamas dan akhirnya dia terbunuh di tangan Israel. Hebatnya Yahya Ayyash ini, kerana beliau merupakan master-mind jihad Palestin.Subhanallah..Lihatlah bagaimana hebatnya kekuatan pemuda sehingga menakutkan musuh.

Al Imam As-syahid Hasan al-banna ada menyatakan..
“Generasi muda merupakan rahsia kehidupan umat dan sumber kebangkitannya.Kuat lemahnya umat sesungguhnya diukur dari sejauh mana kemampuan ‘rahim’ umat itu melahirkan tokoh-tokoh yang memenuhi syarat rijal(pemuda islam) yang sebenarnya.”
Dalam hal ini,Imam Hassan al-banna ada menggariskan rukun-rukun khusus untuk para pemuda iaitu iman,ikhlas,semangat dan amal.Hal ini kerana
-asas iman ialah hati yang terang
-asas ikhlas ialah jiwa yang bersih
-asas semangat ialah perasaan yang kuat
-asas amal ialah azam yang kuat.

Kita mempunyai peranan yang besar dalam menjayakan agenda umat. Kita merupakan pasak dan tulang belakang kepada kebangkitan agama dan umat. Kondisi umat kita kini memerlukan pemuda-pemuda yang mempunyai nilai-nilai tersebut seperti mana Salahuddin Al-Ayyubi yang berjaya menawan semula tanah suci palestin selepas hampir 88 tahun kota baitulmaqdis itu dikuasai tentera salib sehingga musuh islam kini sangat takut kehadiran generasi baru Salahuddin al-Ayyubi..seperti mana Usamah bin Zaid yang dilantik oleh Rasulullah s.a.w sebagai panglima tentera untuk memimpin pasukan muslimin menawan wilayah Syam dalam usia 18 tahun..seperti mana Sultan Muhammad Al-fateh yang berjaya membuka kota konstantinople yang merupakan sebaik-baik raja yang mempunyai sebaik-baik tentera..seperti mana para sahabat..para sollafus soleh..Mereka semua memiliki nilai-nilai pemuda islam yang sebenar.

Dalam al-Quran,Allah telah membentangkan kisah “Ashabul Kahfi” untuk tatapan pemuda islam.Bagaimana Allah tunjukkan kepada kita kisah pemuda yang mempunyai ciri-ciri pemuda yang sebenar dan tabah dalam mempertahankan iman dan agama mereka biarpun hidup dalam keadaan terasing.

“Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk”. (al-Kahfi: 13)

Bukalah mata hati anda,wahai pemuda..!!Lihatlah dengan terang dan nyata..terlalu banyak kisah yang memaparkan kita sebagai pemuda sebenarnya mempunyai kekuatan yang luar biasa. Jangan biarkan kekuatan yang ada dalam diri kita terkubur dan terus layu. Terangkanlah jiwa dengan cahaya tarbiyyah agar kekuatan itu dapat dikeluarkan. Sekiranya kita membiarkan masa muda kita berakhir dengan perkara yang sia-sia,maka amat rugilah kita kerana kita kembali menjadi generasi yang tidak mempunyai matlamat dan agenda.Matlamat sebagai sang musafir yang membawa risalah kebenaran di muka bumi ini.Janganlah menjadi kijang-kijang yang pengecut tetapi menjadi singa yang sentiasa lantang menyatakan kebenaran. Saya masih teringat ucapan Soekarno, Presiden pertama Indonesia yang menggambarkan kekuatan dan kehebatan generasi pemuda ..“Berilah aku sepuluh orang pemuda.maka akan aku goncangkan dunia,jika ada sembilan pemuda lagi,maka Indonesia pasti akan berubah”

Muhasabahlah diri wahai pemuda sekalian..bangunlah dari tidurmu..!!kita adalah sebaik-baik umat..kita pemuda islam adalah tentera Allah..carilah ar-ruhul jadid(semangat baru) di jalanNya..agar kita tetap istiqamah di jalanNya..jatuh bangunnya agama ini,adalah berdasarkan keadaan kita..kita perlu menjadi ejen transformasi umat..


"Wahai Pemuda! Seruan pertama sekali kepada tugas ini untuk kamu iaitu hendaklah kamu percaya kepada diri sendiri,hendaklah kamu mengetahui kedudukan kamu dan kamu yakin bahawa kamu adalah para pemimpin dunia sekiranya kamu mahu musuh kamu menjadi hina..Tentukanlah wahai pemuda iman kamu,matlamat dan tujuan kamu"(imam hassan al-banna)

“Ya Allah! Sediakan bagi umat ini para pemuda yang mempunyai keazaman, pengorbanan dan jihad seperti orang-orang yang terdahulu daripada mereka. Semoga aku tergolong bersama mereka yang akan mengembalikan kekuasaan daulah Islamiah, kemuliaan dan keagungan bagi umat Muhammad ini. Perkenankanlah Ya Allah”

1 comments:

Najmi Latif said...

Pemuda punya kekuatan,
punya kecerdasan,
punya ketegasan,
punya keberanian,
punya semangat untuk menentang..

manfaatkan sepenuhnya untuk jalan yang penuh berliku...

Post a Comment