Tuesday, May 10, 2011

JOm Rehat Sebentar,Untuk beriman Sejenak..

Assalamuaikum w.b.t..

Jom tonton video ni. Seriously,hati ni tersentap menghayati kata-kata Syeikh Salih al-Maghamsi,Imam Masjid Al-Quba,Madinah dalam video ni.



Sedikit ulasan:
Apa perasaan kita apabila orang yang kita sangat kagumi,yang kita hormati, bercakap dengan kita dan menceritakan pada kita segala-galanya mengenai dirinya dengan penuh sifat kasih sayang?Sudah pasti kita akan rasa terharu,bangga dan terlalu seronok sehinggakan kalau kita diberi apa-apa arahan sekalipun,kita pasti akan melaksanakannya dengan terbaik. Kita pasti hendak menceritakan apa kita alami ini pada keluarga kita,sahabat-sahabat kita dan semua orang yang kenal. Kita hendak mereka tahu apa yang kita alami. Cuba bayangkan,perkara yang sama berlaku,tetapi Pencipta kita yang bercakap dengan kita.Pencipta kita menceritakan perihal diriNya pada kita.Allahuakbar..Apa pula perasaan kita?

As-Syahid Syed Qutb ada menyatakan,
"Aku hidup seolah-olah mendengar Alah bercakap kepadaku dengan Al-Quran ini..Ya, Dia bercakap kepadaku yakni seorang hamba yang amat kerdil dan amat kecil. Manakah penghormatan yang lebih tinggi yang dapat dicapai oleh seseorang selain daripada penghormatan Ilahi yang amat besar ini?"

Pernahkah hati kita bergetar tatkala Allah menceritakan mengenai azab neraka untuk golongan yang melampaui batas?

Pernahkah hati kita kian tunduk serendah-rendahnya tatkala Allah menceritakan segala kebesaranNya?
Masih angkuh lagikah hati kita ini?Besar sangat ke kita ini?Hebat sangat ke kita ni?


Sememangnye tiada kalam yang lebih baik melainkan kalam Allah yakni Al-Quran.

Salam Muhasabah.

3 comments:

faiezz zariyat said...

jazakallah ingtkan~

zainul arif... said...

wa iyyak...;)

Anonymous said...

mantap syeikh!!!!>>>>

Post a Comment