Tuesday, November 30, 2010

ikhlas dalam perjuangan...

“Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.” (Al-An’am: 162).

Alhamdulillah..
setinggi-tinggi ku merafakkan kesyukuran kepadaMu kerana masih memperteguhkan jiwaku dijalanMu dan tetap thabat beramal di gerabak tarbiyyahMu...sesungguhnya,ini merupakan tarikan keimanan dalam kehidupan yang perlu kita genggam sekuat-kuatnya agar nikmat ini tidak terlepas dan hanyut mengikut arus jahiliyyah..saya termenung seketika tatkala memikirkan kembali makna ayat 162 dalam surah al-an'am..jiwaku benar-benar tersentuh.. Allah..adakah aku selama ini telah melaksanakan pengabdian yang sebenar-benarnya terhadapMu..atau hanya sebahagian..hrmm..

Dalam kita sibuk beramal sebagai kehidupan seorang muslim,akan datang satu masa,jiwa kita berasa lemah dan tidak semangat(futur).Semuanya disebabkan hati.Hati kita amat mudah dibolak-balikkan.Sebagaimana kata ibnu rawaahah,"Sesungguhnya,hati lebih mudah dibolak-balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak"subhanallah.Hati juga merupakan pangkal segala kebaikan dan keburukan.Hati yang tidak ikhlas akan mudah dikalahkan oleh musuh utama kita,iblis dan syaitan.Oleh itu,awasilah hati anda sepanjang masa!!racun-racun hati seperti riak,ujub dan takabbur perlu dihapuskan dan dielakkan sama sekali..satu-satunya solusi terbaek untuk menjaga hati ini ialah ikhlas..persoalannya..
adakah selama ini kita ikhlas dalam beramal?
atau kita beramal sekadar untuk menunjuk-nunjuk?
atau kita beramal dengan niat mengharap selain keredhaan ALLAH s.w.t?
ataupun..kita berasa kagum dengan amal yang kita lakukan?
ataupun..kita melakukan amal dengan harapan menjadi terkenal dlm kalangan sahabat kita?
Allahu akbar..tepuk dada,tanya iman~

Petang semalam..saya berkesempatan berbual dengan Ustaz Fadzlan(isma perak)..apa yang dikatakan beliau.."ikhlas ni,rahsia antara kita dengan Allah..nak tahu sama ada sifulan ini ikhlas atau tak..bukanlah boleh diukur hanya melalui pengakuan lafaz 'terima la barang ni,aku ikhlas ni'..tetapi,orang yang makin ikhlas akan menjdi insan yang lebih tawadduk.. makin berwawasan..semakin "addicted" untuk beramal..ingat,tanpa ikhlas,amal kita akan menjadi sia-sia"...ikhlas juga menjadi penentu adakah amal kita diterima atau tidak.. sememangnya,kita sukar hendak menemui keikhlasan..hatta,terlalu sukar bagi kita untuk menentukan sama ada kita sudah ikhlas atau pun tidak..

benarlah kata-kata seorang tokoh islam berkaitan dengan ikhlas..
" Ikhlas itu ibarat seseorang yang mencari semut hitam, di atas batu yang hitam dan dalam keadaan malam yang gelap.."
subhanallah...

ayuh kita perhatikan manual hidup kita,al-Quran..Allah s.w.t berfirman dlm surah al-bayyinah ayat ke-5 yg bermaksud:
"Padahal mereka hanya diperintah menyembah Allah dengan ikhlas mentaatiNya semata-mata kerana (menjalankan) agama yang lurus"
lihatlah,ayat ini jelas memberi makna bahawa kita semua diperintahkan agar menjalankan ad-deen ini dengan ikhlas.Keikhlasan amat diperlukan dalam beramal.Oleh sebab itu,tidak hairanlah sekiranya Ibnul Qoyyim memberi perumpamaan berkaitan dengan ikhlas seperti ini,"Amal tanpa keikhlasan seperti musafir yang mengisi kantong dengan pasir. Memberatkan tapi tidak bermanfaat"Jadi,bagi hamba Allah yang sentiasa tunduk dengan perintahNya,erti ikhlas hanya akan tercerna dalam jiwa apabila ia mengarahkan seluruh lisan,perbuatan dan jihadnya hanya kepada Allah s.w.t..sentiasa mengharapkan kebaikan pahalaNya dan keredhaanNya..tanpa melihat dan memberi keutamaan kepada dunia, pangkat, kedudukan dan sebagainya.. Katakanlah:
"Sesungguhnya solatku,ibadahku,hiudpku dan matiku hanyalah untuk Allah,Tuhan semesta alam"

Ikhlas itu bukanlah pengakuan lidah tetapi pengakuan hati.Allah s.w.t tidak memandang ibadah dan amal kita yang banyak,tetapi,keikhlasan dalam mengerjakannya.Beramal la walaupun sedikit tetapi,sempurna,ikhlas dan berterusan..Apa erti banyak,tetapi semuanya tidak sempurna dan tidak ikhlas.Allah tidak menerimanya.Oleh itu, sebagai penutup, berjuanglah dengan hati yang ikhlas..berkorbanlah dengan jiwa yang murni..ingatlah,yang menerima semua amal,bukanlah manusia tetapi khaliq kita yakni Allah s.w.t..

sama-sama kita perbaharui keikhlasan kita dan perbetulkan niat kita..kita masih belum terlambat..!!

berjuanglah..berkorbanlah..moga amal diterima Allah...(^_^)

5 comments:

Najmi Latif said...

moge hati yg lemah ni ikhlas dlm mmprjuangkan fikrah yg diyakini.. doakn akh..

*ayat akhir tu best la.. haha..

zainul arif... said...

insyaALLAH..ameen ya rabb...smoga kita sentiase berada di antara golongn mukhlisin yg berusaha menegakkan kalimatNya....hehe..klu enta nyanyikan rangkap terakhir tuh,lg best..(^_^)

Anonymous said...

one of my friends always ask me to pray,
'doakan kami kat mesia thabat dlm perjuangan'.
bcoz he knows that biah in malaysia is different than other country that he had been b4.

"O Bestower of honour, bestow honour on our ummah."

Anonymous said...

jazakallah....

rhmn salimin said...

jazakallah ats peringatan..

Post a Comment