Tuesday, January 18, 2011

ada apa dengan melayu?

Kalau roboh Kota Melaka
Papan di Jawa hamba dirikan
Kalau sungguh islam bertakhta
Jiwa dan raga hamba serahkan


hebatnya melayu bukanlah kerana sopan santunnya pabila berbicara tetapi hebatnya melayu kerana bertakhtanya Islam dalam hati.
apabila tegaknya Islam di hati,maka tatkala itulah bangsa melayu menjadi satu bangsa yang gah, kuat, dihormati, disanjung sehingga disebut-sebut kehebatannya dan dijadikan qudwah.
menegakkan agama di hati,akan menjadikan kita bangsa yang dihormati sehingga kita mempunyai jiwa yang sanggup berkorban demi mempertahankan tanah air yang tercinta.

cikgu fazdhly ada menyatakan apa sebenarnya melayu di dalam kelasnya..
"Dan itulah Melayu. Orang Melayu memang layu, tapi mereka layu bukannya kerana mereka lembik. Mereka layu bukannya kerana mereka tidak berguna. Tetapi orang Melayu itu layu kepada kuasa Allah SWT. Sebagaimana hebatnya mereka menguasai Melaka, sehingga bahasa Melayu menjadi lingua franca di rantau ini, mereka tidak angkuh. Lantaklah kita hebat macam mana, kita control perdagangan timur dan barat sekalipun, akhirnya kita semua kembali tunduk dan layu kepada Allah SWT. Itulah maksud Melayu"

Berlalunya 500 tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka perlu direnungkan semula. Ibrah yang penting pada 1511 perlu dirungkai dan diambil untuk dijadikan pedoman. Sejarah ini tidak boleh dibiarkan sekadar menjadi bahan bacaan dan bahan dalam sukatan dalam mata pelajaran sejarah di dalam kelas, tetapi diingati dan mengambil nilainya agar kita tidak mengulangi sejarah ini. Oleh itu,cabarlah diri untuk meluangkan masa berada di Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Melayu Islam Melaka .


Jumpa anda di sana..!!^^
Melayu Sepakat Islam Berdaulat.


0 comments:

Post a Comment