Saturday, January 1, 2011

Suka Duka 2010: apa peranan kita?

Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah,syukur ke hadrat Allah s.w.t,kerana tetap memberi peluang dalam meneguhkan pendirianku di jalanNya.

Sebagaimana yang kita maklum..tahun 2010 baru sahaja berlalu dan terus akan tinggalkan kita..semakin jauh masa yang berlalu,semakin dekat pula kita dengan pemutus segala kenikmatan iaitu mati..namun,ramai dalam kalangan kita kian alpa,mungkin terlupa,yang sebenarnya kehidupan kita ini hanya sementara.

Berlalunya tahun 2010,penuh dengan memori.Terlalu banyak insiden yang berlaku.Isu agama kita,umat kita,bangsa kita dan bermacam-macam lagi.Pada entri kali ini,saya berminat untuk mengimbau kembali beberapa insiden yang telah berlaku.Insiden yang melibatkan isu umat dan bangsa kita.Mungkin dengan ini,mampu membuka kotak fikiran kita supaya mengajar dan melatih diri kita untuk berada dalam kelompok yang sentiasa memikirkan nasib agama,bangsa dan umat kita.

31 Mei 2010


-Kapal Mavi Marmara-
Pada tarikh ini,berlaku satu insiden yang telah menyebabkan seluruh dunia bangkit dan mengecam tindakan tentera Israel laknatullah.. waktu ini,dunia menjadi saksi atas kekejaman dan sikap keganasan Israel di Perairan Antarabangsa Laut Mediterranean. Sekurang-kurangnya 19 orang terkorban dan 30 orang yang tidak bersenjata cedera apabila komendo Israel menyerang kapal Mavi Marmara yang membawa beratus-ratus aktivis pro-Palestin dalam misi menghulurkan bantuan kemanusian ke Genting Gaza. Insiden ini telah menzahirkan betapa kejam dan ganasnya rejim Israel yang terkutuk itu.Walaupun, puluhan resolusi telah diadakan sebelum ini sejak resolusi 1850 tetapi tetap tidak diendahkan oleh rejim Israel. Benarlah kata-kata Dr Abdul Aziz Rantisi. “Musuhmu(yahudi) tidak akan memahami apa-apa bahasa, melainkan bahasa perang.”Serangan terhadap konvoi ini turut dapat membuka mata kita sendiri bagaimana teruknya sifat orang Yahudi yang sentiasa bermusuhan terhadap islam. Dalam hal ini,Allah telah berfirman: 

“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikuti agama mereka.”(surah al-baqarah:120)

Kalau direnungkan kembali,isu palestin sudah kembali senyap dan suram diperkatakan oleh masyarakat kita.Mengapa kita hanya sensitif kepada isu Palestin dan menghulurkan bantuan tatkala berlakunya sesuatu malapetaka atau insiden yang besar di Palestin dan mendapat liputan di seluruh dunia? Mengapa kita tidak mengambil tahu apa yang sedang berlaku sekarang di Palestin? Macammana keadaan Baitul Maqdis kini? Apa agenda sebenar orang Israel terhadap Baitul Maqdis? Bagaimana kesengsaraan masyarakat Gaza sekarang?atau kita hanya tahu kesengsaraan mereka ketika perang 21 hari pada akhir tahun 2008 dan awal tahun 2009?Mengapa kita terus menyumbang kepada Israel walaupun kita tahu bahawa kita perlu memboikotnya?renung-renungkan wahai saudaraku..  


29 disember 2010
Akhirnya,bertempat di Stadium Gelora Bung Karno,pasukan bola sepak Malaysia berjaya mengakhiri kemaruk 14 tahun untuk memenangi Piala Suzuki AFF setelah berjaya mengalahkan pasukan garuda, Indonesia dengan agregat 4-2.Tahniah.Kemenangan ini telah meletakkan satu turning point buat pasukan bimbingan K.Rajagopal dalam membawa kembali era kegemilangan pasukan bola sepak negara.Kehangatan kejayaan ini masih terasa dan masih menjadi buah mulut masyarakat kita.Sehinggakan ramai yang bersemangat membeli jersi Harimau Malaya sebagai tanda sokongan yang tidak berbelah bahagi pada pasukan bola sepak negara. Lihatlah, bagaimana pula meriahnya sambutan ketibaan skuad bola sepak di KLIA yang diberikan oleh penyokong sehingga dinyatakan lebih 2000 orang penyokong yang hadir.

-Tahniah Harimau Malaya..!-
Renungkan..Tatkala masuknya Harimau Malaya ke Final Piala Suzuki AFF 2010,semua rakyat Malaysia terutamanya orang-orang Melayu bersatu hati dalam menyokong pasukan bola sepak negara. Saya ada membaca artikel yang ditulis oleh teman seperjuangan saya,akh najmi latif yang ada menceritakan penyatuan ini tidak lain dan tidak bukan hanya kerana adanya rasa izzah(bangga) terhadap bangsa dan negara kita.Benarlah.Apabila skuad Harimau Malaya berjaya memenangi kejohanan itu,semua rakyat Malaysia (terutamanya Melayu) berasa bangga(izzah) terhadap negara dan bangsa sendiri. Mereka semua ibarat sudah bersatu dalam menjayakan impian mereka. Namun, alangkah indahnya sekiranya kesepakatan dan rasa izzah ini berteraskan islam yakni bersepakat dalam menegakkan kalimah Allah serta berasa izzah dengan bangsa dan menganuti agama islam serta beramal sebagai seorang muslim yang sebenar.

Itu antara insiden suka duka yang berlaku pada tahun 2010 yang dapat kita renungkan bersama.Ambillah sebanyak-banyak pengajaran daripada apa yang berlaku. Kini,kemasukan 2011 sudah terasa. Seperti biasa, setiap tahun,pada tanggal 1 januari,semua masyarakat di seluruh pelusuk dunia akan bergembira menyambut kedatangan tahun baru.Di Malaysia pula apa kurangnya, sebilangan umat manusia termasuk muslim turut meraikan kedatangan tahun baru dengan penuh kemeriahan dan kemaksiatan. Pada waktu inilah,ramai generasi harapan kita berada dalam kealpaan sehingga menyebabkan mereka melakukan kemaksiatan dengan lebih rancak sebagai tanda menyambut kedatangan tahun baru. Zina, arak, hiburan yang terlampau, berjudi dan sebagainya. Yang lagi menyedihkan,majoritinya adalah bangsaku sendiri, iaitu bangsa melayu.

Oleh itu,
apa peranan kita sebagai pihak yang sudah mengetahui generasi harapan dan masyarakat kita berada dalam kerosakan dan keruntuhan islam dalam diri?
Buktikan cinta kita pada agama,bangsa dan umat dengan mengeluarkan mereka daripada kejahilan dengan cara membina individu muslim berteraskan al-Quran dan as-Sunnah sebagai langkah pertama.

Ayuh kita buktikan bersama!

1 comments:

Najmi Latif said...

mengape mesti ade link yg x sepatutnya?? haha..

Post a Comment